تابلو چلنیوم چیست؟

با تاریخچه تابلو چلنیوم آشنا شوید

تابلوهای چلنیوم امروزی و مدرن معمولا از دو بخش تشکیل می‌شوند:

  • حروف برجسته
  • نورپردازی

تابلو چلنیوم یک راهکار تبلیغات محیطی است که با هدف بهبود خوانایی تابلوهای تبلیغاتی و بازاریابی از جمله تابلو نئون طراحی شده و توسعه یافته است. تابلو نئون رسما از سال ۱۹۱۰ توسط جورج کلود معرفی شده و اکریلیک پلکسی‌گلاس که در حروف برجسته به کار می‌رود در سال ۱۹۳۳ ابداع شده است. اما در دهه ۱۹۷۰ بود که استفاده از این متریال‌ها منجر به طراحی تابلوهای با حروف برجسته و ۳بعدی، به‌شکل دست‌ساز شد.

حروف این تابلوهای اولیه توسط هنرمندان و استادکارها بریده می‌شد و برای آنها معمولا از یک بک چوبی مشابه قاب استفاده می‌شد و نور نئون که در آن زمان تنها منبع مناسب نور برای تابلوهای محیطی بود در حروف برجسته به‌شکلی ظریف جاسازی می‌شد.

تکنولوژی برش حروف الفبا به‌وسیله سیستم‌های کامپیوتری در سال ۱۹۸۳ معرفی شد و فونت‌های تابلوها برای اولین بار به‌شکل استاندارد درآمد. اولین دستگاه CNC برش تابلو چلنیوم در سال ۱۹۸۹ در بازار معرفی شد. در حال حاضر بیشتر تابلوهای چلنیوم با دستگاه‌های CNC برش زده می‌شوند و توسط متخصصان و طراحان مجرب مونتاژ شده یا در محل نصب می‌شوند. انواع مختلفی از نورپردازی و متریال در تابلوهای چلنیوم مدرن با توجه به محل نصب و کاربرد تابلو برای کسب‌وکارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصات و ویژگی های تابلو چلنیوم

تابلوهای چلنیوم تابلوهای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی هستند که با حروف برجسته و خوانا معمولا سر در اماکن، شرکت‌ها، مغازه‌ها و ساختمان کسب‌وکاها نصب می‌شوند تا مراجع یا مشتری راحت‌تر آنها را شناسایی کند. با توجه به کاربرد و کیفیت مورد نظر کسب‌وکارها، مجموعه گسترده‌ای از گزینه‌های متریال و نورپردازی تابلو چلنیوم در بازار در دسترس طراحان قرار دارد.

انواع تابلو چلنیوم بر اساس جنس حروف برجسته

با توجه به متریال مورد استفاده در ساخت حروف برجسته انواع مختلف تابلو چلنیوم شامل موارد زیر می‌شود:

  • حروف برجسته فلزی- تابلو چلنیوم استاندارد: حروف برجسته معمولا از جنس آلومینیوم هستند و در آنها نور ال‌ای‌دی قرار می‌گیرد و سطح بیرونی معمولا از پلی‌کربنات یا اکریلیک با قابلیت بازتاب نور است.
  • تابلو چلنیوم پلکسی دوبل: در این تابلوها معمولا از دو لایه پلکسی برای افزایش جذابیت تابلو تبلیغاتی استفاده می‌شود و از طرح‌های گرافیکی، حاشیه و سایه برای متمایز کردن تابلوی کسب‌وکار بهره برده می‌شود.
  • تابلو چلنیوم کریستال و شیشه: بعضی از کسب‌وکارها به دنبال نشان دادن تمایز خود با کسب‌وکارهای مشابه هستند و برای این کار به متریال‌های ممتازتری از پلکسی و اکریلیک نیاز دارند. تابلو چلنیوم کریستال با تکه‌های شیشه رنگی و با طراحی متمایز و منحصربه‌فرد یکی از این گزینه‌ها است. تابلوهای چلنیوم از جنس شیشه هم در بعضی از موارد مورد استفاده قرار می‌گیرند که جذابیت‌های خاص خود را دارند.

انواع تابلو چلنیوم بر اساس نورپردازی

محل نصب تابلو چلنیوم معمولا سر در مغازه‌ها است و طراحان تبلیغاتی معمولا با توجه به محیط، کاربرد و فعالیت کسب‌وکار از انواع مختلفی از متریال‌ها برای پشت یا بک تابلو چلنیوم در محل نصب بهره می‌برند. به‌هرترتیب انواع تابلو چلنیوم بر اساس نوع نورپردازی به جز تابلو چلنیوم استاندارد شامل موارد زیر می‌شود:

  • تابلو چلنیوم نور مخفی (Halo-Lit): در حالی که نور تابلوهای چلنیوم ساده فقط حروف را از داخل آنها روشن می‌کند، در تابلو چلنیوم نور مخفی از نورهای اس‌ام‌دی، ال‌ای‌دی و نئون برای روشن کردن فضای بین حروف برجسته استفاده می‌شود.
  • حروف برجسته با نور پیش‌زمینه و پس‌زمینه: در این نوع از تابلوها که معمولا در پروژه‌های خیلی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند، از دو لایه نورپردازی برای روشن کردن تمام ویژگی‌های برجسته طراحی تابلو چلنیوم بهره برده می‌شود.
  • تابلو چلنیوم جلو باز: طراحانی که به استفاده از نور نئون در تابلوهای حروف برجسته علاقه دارند از این روش برای جلب توجه بیشتر افراد به کیفیت طراحی نور استفاده می‌کنند.
  • تابلو چلنیوم RGB: بر خلاف تابلوهای چلنیوم با نورپردازی ثابت یا ایستا، تابلو چلنیوم RGB به کسب‌وکارها امکان استفاده از مجموعه قابل توجهی از رنگ‌ها (حدود ۱۶ میلیون رنگ) را می‌دهد.

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

مزایای تابلوهای برجسته چیست؟
تفاوت تابلو حروف برجسته و تابلو حروف لبه سوئدی

دیدگاهتان را بنویسید